Het belang van aanraken

Het belang van aanraken

Iets wat mij bezig houd is met Covid-19 en de 1,5m maatschappij dat aanraking op het achtergrond komt te staan. Echter aanraking is van levensbelang.

Dit is al vastgesteld bij baby’s in een kindertehuis die op de ene afdeling massaal doodgingen en op de andere afdeling niet. Pas veel later bleek dat diegene die niet doodgingen stiekem waren geknuffeld door een verzorger (wat tegen de regels was). Diverse onderzoeken laten zien dat waar weinig ruimte is voor liefdevolle aanraking achterstanden ontstaan bij kinderen. Ook in dierstudies zie je soortgelijke reacties dat het likken van ouders direct na de geboorte invloed heeft op stress en stresscoping in het leven van het jonge dier, zelfs is er aangetoond dat er afwijkingen in groei zijn en ontwikkeling van organen/hersenen/zenuwstelsel etc.

Wat doet aanraking voor ons?

Aangeraakt worden zorgt voor minder stress en angst. Uit dierstudies bleek dat likken van ratten bij de geboorte ervoor zorgt dat er meer bloed naar de nieren gaat. Ook bij masseren zie je terug dat de bloedtoevoer verbetert.

Aangeraakt worden helpt bij bestrijding en herstel van ziektes

Ook is er ratonderzoek geweest waarbij ratten werden ingespoten met kankercellen en de groep die aangehaald werd langer leefde dan de groep waarbij dat niet gebeurde. 90% stierf in een paar maanden in die groep. Trek dat eens door maar onze maatschappij waarbij mensen met kanker niet gemasseerd mogen worden ( want dat zou de kanker mogelijk verspreiden). Dit terwijl er onderzoeken zijn dat bepaalde vorm van strijkingen het aantal Natural Killercellen in het lichaam laten toenemen. Juist deze zijn belangrijk in bestrijding van kanker.

Massage en aanraking herstelt contact met jezelf

Therapie en daarnaast intensieve aanraking/ massage zorgt ervoor dat er stoffen vrijkomen die kalmeren en stress verlagen etc. Mensen die ik zie in mijn praktijk die aangeven dat massage weinig doet, zijn zich vaak weinig bewust van hun eigen lichaam. Ze merken koude voeten niet op, of dat er spanning zit in de spieren, ook nemen ze signalen van het lichaam als “ gewoon” aan, “ die hoofdpijn heb ik al zo lang het hoort bij mij”. Dit bespreken en langzaam de signalen leren herkennen die je lichaam aangeeft geeft meer verbinding met jezelf maar ook met anderen. In een wereld waar lichamelijk contact steeds meer afneemt, ga je problemen op andere gebieden zien bijvoorbeeld in communicatie en verbinding.

Aanraking via de huid, zenuwstelsel en meridianen

Tot het autonome zenuwstelsel behoren de sympathicus en de parasympathicus. De sympathicus is van actie en inspanning, regelt agressie en angst en vluchtgedrag. Een klein voorbeeld is als je op het punt staat te gaan vluchten zorgt de sympathicus ervoor dat er meer bloed naar de spieren van de benen gaan ( actie) en bijvoorbeeld geen bloed naar de spijsvertering voor voedsel ( rust). De parasympathicus zorgt voor rust en ontspanning. Dat je rustig je eten kunt verteren bijvoorbeeld of bij herstel van ziekte en operatie etc.

Vaak is de balans tussen deze twee verstoord. Mensen staan teveel in de actiestand ( sympathicus) waardoor je problemen gaat zien aan de andere kant (parasympathicus) door bijvoorbeeld problemen met verteren van voedsel omdat er bij rust meer verteringssappen kunnen gaan naar de darmen en bij onrust ( vechten vluchten) de energie naar de spieren gaat. Maar ook problemen met ontspannen, je altijd opgejaagd voelen etc. Bij veel stress en overactiviteit van de sympathicus zie je bijvoorbeeld ook dat voeten koud worden/zijn. Veel mensen herkennen dat niet eens. Of dat ongemerkt je spieren aangespannen worden. Bij een (voetreflex)massage kijken we samen wat er in je lichaam gebeurt en hoe je lichaam reageert op prikkels en wat er nodig is voor herstel. Als je autonome zenuwstelsel in balans is zul je merken dat klachten afnemen of zelfs verdwijnen.

In de natuurgeneeskunde waar voetreflex een onderdeel van is kun je zelfs aan de huid beoordelen waar verstoringen liggen. Je ziet bijvoorbeeld dat bepaalde gebieden minder doorbloed zijn, of juist overactiviteit vertonen. Die delen van de huid zijn verbonden met delen van het autonome zenuwstelsel of meridiaan banen die weer verbonden zijn met de organen. Door juist die gebieden te stimuleren zorg je ervoor dat het lichaam weer in balans komt. Met massage beïnvloed je dus het zenuwstelsel, de huid ( doorbloeding) en de organen. Behandel je die gebieden behandel je je hele lichaam wat een positieve invloed heeft op je welbevinden.

Door diepere ontspanning verandert de ademhaling

Door een betere ademhaling kun je het zenuwstelsel tot rust krijgen. Ook dit draagt bij aan gezondheid. Massage zorgt voor meer ontspanning en een betere en diepere ademhaling. Ademhaling zorgt ervoor dat afvalstoffen je lichaam verlaten en je weer verse zuurstof kunt inademen. Die zuurstof is belangrijk voor je organen en de werking van je hersenen.

Aanraking is niet alleen stevig masseren

Bij stevig masseren geef je een harde prikkel. Je masseert de huid, bindweefsel, spieren, brengt de doorbloeding op gang en prikkelt het lichaam stevig.

In de praktijk merk ik dat mensen die graag een stevige massage willen zich minder bewust zijn van hun lichaam en signalen die het geeft.  Aanraking bevat meer dan alleen stevig masseren. Denk bijvoorbeeld aan overdracht en het afvoeren van energie, of het contact met het lichaam herstellen. Juist veel ouderen en mensen die alleen zijn of psychische klachten hebben, hebben veel baat bij liefdevolle aanraking en aandacht.

Minder piekeren

Mensen die piekeren zitten continue in hun hoofd. Alle energie is in de bovenpool aanwezig. Vaak merk je dit aan koude voeten en het er zelfs niet van bewust zijn. Door een (voetreflex)massage ontspan je het lichaam maar ook de geest. Je trekt de energie vanuit het hoofd naar de voeten zodat er meer balans en rust ontstaat in het lichaam en piekeren de kans krijgt om op te lossen doordat gevoelens ruimte krijgen om ervaren te mogen worden.

Stagnaties worden opgeheven

Ken je dat je komt van de masseur af en kunt ineens je nek weer verder draaien? Of je arm verder omhoog doen? Of je krijgt de volgende (of dezelfde) dag ineens weer energie en gaat dingen doen of laat je inspireren? Een teken dat stagnaties worden opgeheven. Door massage en bepaalde gebieden extra te stimuleren zorg je ervoor dat de energie weer gaat stromen. Zo is er ruimte om problemen op te laten lossen zonder dat je het hoeft uit te denken. Massage therapie/aanraking/reflexologie kan ervoor zorgen dat alles beter gaat stromen, er hierdoor veranderingen komen en stagnaties ineens lijken op te lossen. De doorbloeding wordt beter en afvalstoffen kunnen weer afgevoerd worden waardoor alles beter gaat stromen.

De conclusie is dat we niet zonder aanraking kunnen. Ja, we willen zo min mogelijk verspreiding van het virus maar aanraking en stimulering van het zenuwstelsel en meridianen en organen zorgt ook voor herstel en een sterker wordend immuunsysteem aan de andere kant. Aangetoond is dat mensen die angstig en gestrest zijn een minder sterk immuunsysteem hebben. Alles werkt door in de mens.

Laten we er verstandig mee omgaan. Er zijn veel manieren om je te beschermen; je immuunsysteem te versterken met voeding, wisselbaden etc. Bacteriën en virussen doden met de juiste middelen ervoor etc. Maar kijk ook naar wat je wint met bijvoorbeeld massage:

  • Massage zorgt voor minder stress en angst – dit zorgt weer voor een sterker immuunsysteem
  • Massage zorgt ervoor dat organen en de huid beter functioneren doorbloeden – dit zorgt ervoor dat afvalstoffen afgevoerd kunnen worden en niet ophopen waardoor je systeem extra belast wordt met mogelijk ziekte als gevolg
  • Massage zorgt voor een betere werking van het zenuwstelsel zodat klachten kunnen afnemen
  • Het zorgt voor meer verbinding met jezelf en anderen
  • Het zorgt ervoor dat je geestelijk en lichamelijk weer in balans kan komen

Aanraking is niet alleen massage!

  • Denk aan wassen. Voel eens het verschil tussen je routinematig wassen en liefdevol je handen verzorgen
  • Zo ook bij afdrogen
  • Neem eens de tijd om je huisdier uitgebreid te knuffelen
  • Als je met iemand praat raak de persoon ook eens aan, aan de arm bijvoorbeeld ( uit onderzoek blijkt dat als een chirurg de patiënt aanraakt voor operatie, deze mensen sneller en beter herstellen dan als dat niet gebeurde).
  • Je kunt ook iemand (aan)raken zonder aan te raken, door oogcontact, oprechte interesse te tonen, te luisteren naar de ander, lieve woorden te zeggen en met zachte stem te praten etc.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*